Робота з обдарованими дітьми

І Н Ф О Р М А Ц І Я

про роботу з обдарованими дітьми, яка проводиться в комунальному закладі «Навчально-виховний комплекс «Долинська гімназія –
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 Долинської районної ради»

      Підтримка та розвиток учнів, що володіють потенціалом до високих досягнень, є одним із пріоритетних напрямів сучасної світової та української освіти. Це відображено в базових державних нормативних документах, таких як:
·        Концепція загальної середньої освіти, у якій першим з основних завдань загальноосвітньої школи названий «різнобічний розвиток індивідуальності дитини на основі виявлення її задатків і здібностей, формування ціннісних орієнтацій, задоволення інтересів і потреб».
·        Закон України «Про освіту» («Для розвитку здібностей, обдарувань і талантів дітей створюються профільні класи (з поглибленим вивченням окремих предметів або початкової допрофесійної підготовки), спеціалізовані школи, гімназії, ліцеї, колегіуми, а також різні типи навчально-виховних комплексів, об'єднань»).
·         Національна доктрина розвитку освіти («Держава повинна забезпечувати: формування в дітей та молоді сучасного світогляду, розвиток творчих здібностей і навичок самостійного наукового пізнання, самоосвіти та самореалізації особистості; створення умов для розвитку обдарованих дітей та молоді»).
Кожна обдарована дитина – індивідуальність, яка потребує особливого підходу. Сприяння реалізації обдарування потребує організації особливого середовища. А школа для того й існує, щоб допомогти дитині розвинути в собі здібності до самореалізації, не тільки навчити, а й створити умови, щоб дитина була готова до цієї складної й самостійної роботи.
На виконання щорічних наказів по закладу з питань роботи з обдарованими дітьми та з метою створення умов для пошуку, підтримки і розвитку інтелектуально і творчо обдарованих дітей в КЗ «НВК «Долинська гімназія – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 Долинської районної ради» налагоджена система роботи з обдарованими учнями, стимулювання творчого самовдосконалення учнівської молоді, самореалізації особистості у сучасному суспільстві. Це питання постійно на контролі в адміністрації закладу: розглядається на засіданнях педагогічної ради, на нарадах при директорові.  На засіданнях шкільних предметних методичних об’єднань постійно обговорюється питання роботи зі здібними та обдарованими учнями та підготовки їх до різного роду інтелектуальних та творчих змагань.
На нарадах при директорові розглядаються підсумки участі учнів закладу в олімпіадах, інтелектуальних та творчих конкурсах районного та обласного рівнів. Результати проведеної роботи узагальнюються в наказах про підсумки методичної та виховної роботи в кінці навчального року.
         Ідея формування творчо розвинутої особистості є провідною в нашому закладі, у якому створене творче середовище. Залежно від якісного складу учнів однієї паралелі (за рівнем навчальних досягнень), в 4-му класі здійснюється перерозподіл учнів по класах різного напрямку. Зокрема за заявами батьків та результатами рівня навченості учнів,  відбувається формування класів фізико – математичного профілю, класів природничого профілю та починаючи з 1-го класу введення іноземної мови як поглибленого предмету. Такий поділ класів дає можливість вивчати відповідні предмети на різних рівнях: поглиблено та на загальноосвітньому рівні. Це можливо, звичайно,  за умови, що батьки і діти визначилися з предметами, які вивчатимуть поглиблено на етапі допрофільної підготовки. Учні мають можливість переходити з класу в клас в залежності від того як відбувається їхнє навчання в тому чи іншому класі. Клас в якому визначено майбутній профіль має можливість інтенсивно вивчати предмети відповідного профілю. На вивчення таких предметів в навчальному плані відводяться додаткові години з варіативної частини. Такий поділ на класи різного рівня навченості учнів дає можливість вчителю, який працює в загальноосвітньому класі більше уваги приділити репродуктивним завданням, відпрацюванню навичок роботи з типовими завданнями; в класах з поглибленим вивченням предметів – детальніше розбиратися з матеріалом завдань нестандартного рівня тощо.  Варіативна складова робочого навчального плану школи спрямована на організацію додаткових занять з окремих предметів і введення додаткових курсів з інформатики, математики, фізики, іноземної мови. І тому в даному контексті на перший план виходить організація роботи з обдарованими дітьми, головною метою якої є створення умов для формування високо інтелігентної, активної, творчої особистості.
Для досягнення поставленої мети система роботи з обдарованою молоддю у нашому закладі є органічною сукупністю змісту, методів, форм, прийомів та засобів, які ставлять дитину в умови суб’єкта творчої діяльності й забезпечують формування її особистості як дослідника. Найважливішими в організації роботи з обдарованими дітьми є створення загального “поля креативності”, яке сприяє розвитку творчих здібностей учнів, учителів та адміністрації.

Виходячи з цього у закладі виробилися певні напрями організації роботи з обдарованими дітьми.


 Щороку на початку навчального року складається план пошуку, навчання та виховання обдарованих дітей, створення умов для розвитку творчої особистості.У вересні місяці видається наказ про роботу з обдарованими дітьми. На засіданні методичної ради затверджується план роботи на поточний навчальний рік.
Головною педагогічною метою навчання дітей є їх залучення до неперервного процесу самовдосконалення. Учні нашого закладу постійно, починаючи  з молодшої школи, залучені до освітнього процесу через системне використання різноманітних видів урочної та позаурочної діяльності.
Методичний супровід організації роботи з обдарованими учнями в закладі здійснюється за такими стратегічними напрямками :
-                     створення оптимальних умов для різнобічного розвитку здібних та обдарованих учнів, реалізація їхніх творчих запитів через діяльність наукового товариства школярів «Інтелект» та «Школи юного науковця»;
-                     діагностика рівня забезпечення психолого – педагогічних умов ефективної організації роботи з обдарованими учнями та здійснення заходів щодо їх поліпшення;
-                     систематичне інформування про нові методичні рекомендації, публікації в науковій та методичній літературі щодо змісту та методики навчання і виховання обдарованих;
-                     удосконалення роботи методичної служби закладу через діяльність різного роду формувань;
-                     підтримка педагогічних кадрів відповідного рівня, які здатні сприяти творчій праці учня, виявляти ініціативу та професійну компетентність у цій галузі педагогічної діяльності;
-                     постійне вивчення педагогічної майстерності учителів, забезпечення умов для їхньої самоосвітньої діяльності, підвищення загальнокультурного та професійного рівня;
-                     сприяння участі обдарованих учнів у конкурсах та змаганнях різних рівнів, олімпіадах, турнірах, конференціях, заочних та позашкільних формах навчання.                          
          Різноманітними є методи керівництва роботою вчителів з обдарованими дітьми. Серед них – спонукання вчителів до виступів на науково – практичних конференціях, засіданнях педагогічних та методичних рад, шкільних та районних методичних об’єднаннях,  обмін досвідом під час проведення круглих столів, індивідуальна бесіда адміністрації закладу про основні напрямки роботи з обдарованими дітьми, надання допомоги окремим педагогам, комплектування та поповнення бібліотеки методичного кабінету виданнями з даного питання.

       Серед вчителів закладу було досліджено “Схильність вчителя до роботи з обдарованими дітьми”.
 Дослідження показало, що наші вчителі здатні працювати з обдарованими учнями. У більшості з них є великий потенціал до цієї роботи і вони здатні стимулювати творчу активність, підтримувати різні види творчої діяльності учнів. Але були й такі, яким ще потрібна була допомога у роботі з обдарованими дітьми. Тому окремим вчителям було запропоновано включитися у роботу творчої групи, яка поглиблено вивчатиме проблему «Творча діяльність учнів на уроці: форми, методи, прийоми. Робота з обдарованими дітьми».На І (початковому) етапі роботи члени творчої групи вивчали науково-методичну літературу з обраної проблеми, визначили конкретні завдання кожному члену творчої групи, забезпечивши тим самим поглиблене дослідження та ефективне впровадження педагогічних ідей у практику. ІІ етап передбачав розробку порад щодо практичного застосування досягнень науки, конкретизацію рекомендацій стосовно специфіки організації навчально-виховного процесу. В подальшій роботі члени творчої групи виступали з повідомленнями на семінарах, конференціях, презентували електронні варіанти досвіду та демонстрували його на практиці через відкриті уроки, позакласні заходи. Результатом роботи творчої групи стало створення педагогічного проекту «Творча обдарованість – наша надія», втілення якого дало можливість розширити банк даних обдарованих дітей через проведення щорічного свята «Обдарована дитина».
         Для надання методичної допомоги педагогам в роботі з обдарованими учнями, підвищення професійної майстерності, пропагування досвіду роботи  вчителів, які мають високі показники в роботі було проведено педагогічну раду «Система роботи школи щодо забезпечення умов для розвитку здібностей учнів».З метою визначення подальшої роботи з обдарованими дітьми та підвищення результативності роботи на засіданні педагогічної ради за підсумками роботи закладу у І семестрі 2016-2017 н.р. було прийнято рішення про створення фокус-групи, яка повинна досконало вивчити питання «Як визначати здібності дитини за типами обдарованості?» та розробити проект «Панорама творчої особистості».
Оптимальний вибір змісту й організаційних форм роботи з творчими дітьми у закладі забезпечується:
-    урахуванням наявних нормативних документів, перспектив розвитку закладу;
-    моніторингом стану навчально – виховного процесу та окремих напрямків діяльності закладу, у тому числі ефективності науково–дослідницької діяльності як вчительського так і учнівського колективів;
-    діагностуванням діяльності педагогічних кадрів закладу, їхніх особистісних рис, результативності;
-       створенням банку даних “Обдарованість”;
-       урахуванням умов і специфіки функціонування закладу;
-      врахуванням якісного складу педагогічних працівників, їх запитів, інтересів тощо.
Великого значення ми надаємо й виробленню в учнів навиків науково – дослідницької діяльності. На базі закладу вже кілька років  діє наукове товариство учнів  «Інтелект» (для учнів 9 – 11 класів) та «Школа юного науковця» ( для всіх учнів 1 – 8 класів, які вже в ранньому шкільному віці прагнуть займатися науково – дослідницькою діяльністю). Головне завдання «Школи юного науковця» – дати учневі змогу навчитися займатися науковою роботою, розвинути свій інтелект у самостійній творчій діяльності з урахуванням індивідуальних особливостей та нахилів. Головне правило для учнів, слухачів «Школи юного науковця» - особистий інтерес та захоплення. З учнями – дослідниками працюють вчителі-наставники, які допомагають заглибитися учням в науковий світ та навчитися здійснювати дослідження і здійснювати оформлення виконаної ними роботи.
       Наукове товариство учнів «Інтелект» діє відповідно до Положення про наукове товариство учнів та Статуту, щорічно проходить реєстрацію в Кіровоградському територіальному відділенні МАН України. Проводиться чіткий облік досягнень учнів, створено банк даних обдарованих дітей, який постійно оновлюється даними про учнів. На кожного учня ведеться картка обліку до якої вноситься інформація про учня та відомості про його особисті досягнення (участь у змаганнях, олімпіадах, конкурсах тощо). Маючи такі дані, можна досить швидко та об’єктивно узагальнити результати участі учнів в олімпіадах всіх рівнів, конкурсах тощо.
          Науково – дослідницька діяльність – вища форма самоосвітньої діяльності учнів. І процес формування науково – дослідницьких умінь учнів – процес складний і довготривалий. Він не виникає на порожньому місці та не розвивається сам по собі. А тому завдання кожного вчителя – поступово формувати науково – дослідницькі навички, здійснювати постійний контроль за виконанням учнями науково – дослідницьких робіт; аналізувати та виправляти помилки; визначати найкращі та найефективніші шляхи виконання роботи, навчаючи учнів поєднувати дослідницьку діяльність з науковою, а також з’ясовувати можливості подальшого застосування результатів роботи.
          Успішно вирішують ці завдання вчителі нашого закладу, плідно працюючи з учнями на всіх етапах, починаючи з вибору та узгодження теми і закінчуючи підготовкою до захисту. В закладі виробилась певного роду система роботи з обдарованими та здібними учнями, яку можна представити у вигляді такої схеми.




Навчальну діяльність учнів можна поділити на стандартну та творчу. Наслідками стандартної діяльності є озброєння учнів знаннями, вміннями з різних предметів, формування в учнів у процесі навчання мотивів, характерологічних якостей, умінь, що сприяють успішній творчій діяльності. Творча діяльність – це подальший розвиток внутрішніх передумов до творчості, тобто креативного ядра особистості, яке й забезпечує потенційну здатність людини до творчості та рівень подальших творчих досягнень. Такий розподіл навчальної діяльності є умовним, але доцільним із погляду планування і застосування тих форм і методів навчання, які ефективно сприяють розвитку творчих можливостей учнів. Навчальна діяльність учнів вимагає відповідного підходу до навчально-виховного процесу всього педагогічного колективу. Творча діяльність учнів проявляється ще й через їх участь в олімпіадах та конкурсах всіх рівнів, крім того щорічно за результатами навчання окремі випускники закладу нагороджуються похвальними листами за високі досягнення у вивченні окремих предметів та золотими і срібними медалями.
З метою виявлення обдарованих дітей, формування  творчого покоління і підведення підсумків роботи всіх форм позакласної і позашкільної роботи з учнями для визначення подальшої роботи з обдарованими дітьми та підвищення результативності роботи школи олімпійського резерву щорічно проводиться моніторингове відстеження роботи з обдарованими дітьми.

За підсумками участі учнів школи в наукових, творчих, спортивних, предметних змаганнях за останні роки були отримані такі результати:




       Обдаровані діти – майбутній цвіт нації, її інтелектуальна еліта, гордість і честь України, її світовий авторитет – під таким девізом працює педагогічний колектив нашого закладу. Томушколярі закладу щорічно є активними учасниками таких інтерактивних конкурсівяк «Кенгуру», «Левеня», «Колосок», «Бобер», «Соняшник», конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика, мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченкаі багато інших конкурсів з образотворчого мистецтва, трудового навчання, історії, спортивних змагань тощо та вносять вагомий вклад у результати діяльності школи. У грудні 2016 року учні 8-х класів нашого закладу були учасниками телевізійної гри для школярів «12 балів»
Навчальні досягнення учнів, перемоги в олімпіадах та конкурсах стимулюються нагородженням медалями, грамотами, похвальними листами та свідоцтвами з відзнакою. У межах навчального закладу розроблені такі методи стимулювання учнів: розміщення фото на шкільній дошці пошани, на сайті школи,проведення шкільного свята «Обдарована дитина», подання кандидатур школярів на нагородження районною премією та стипендією.
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 18.04.2012 р. № 476 «Про проведення всеукраїнського експерименту з упровадження інноваційного освітнього проекту в навчальних закладах України за темою «Створення науково-методичних засад формування у дітей навчально-дослідницьких умінь»  на базі КЗ «НВК «Долинська гімназія – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3 Долинської районної ради» з 2012 року проводиться  дослідно-експериментальна робота. У ході виконання завдань експерименту значну увагу було приділено підвищення фахової майстерності вчителів закладу. Педагоги стали активними учасниками  Всеукраїнських науково-практичних конференцій, які щорічно відбуваються на базі комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського»
На Всеукраїнських науково-педагогічних діалогах вчителі  мали можливість відвідати майстер-класи для педагогічних працівників з організації навчально-дослідницької діяльності дітей та формування у них навчально-дослідницьких умінь.
У роботі з обдарованими дітьми значну допомогу педагогічному колективу надає шкільний психолог. Жодна педагогічна рада, семінар – практикум, шкільний психолого – педагогічний семінар та районні і обласні семінари не проходять без участі в них психолога. Психолог закладу працює за такими напрямками: діагностика, корекція, реабілітація, психопрофілактика, психологічна експертиза, консультативно – методична допомога, просвітницько – пропагандистська робота. Психолог забезпечує гуманні та інтелектуальні основи для утвердження педагогіки співпраці у роботі з обдарованими дітьми, сприяє озброєнню вчителів практичними методами розвитку творчого мислення школярів, створює сприятливий психологічний мікроклімат у школі.У планах роботи психолога, педагога-організатора передбачено роботу з обдарованими школярами, зокрема залучення їх до участі у шкільних та міських заходах, конкурсах, олімпіадах, діагностика, моніторинг результативності тощо.
Діти часто як самостійно так і під керівництвом вчителів організовують та проводять свята, флешмоби, де ними ж готується сценарій, підбираються актори, проводяться репетиції. Така форма роботи надзвичайно ефективна: школярі вчаться організовувати свій час, спілкуватися з однолітками в різних ситуаціях, вирішувати будь-які проблеми спільно з товаришами. Традиційно у школі проходять свята до Дня Учителя, Новорічні свята, день св. Валентина, свято 8 Березня, день Матері та інші. Життя школи висвічується у відеоновинах, які розміщені на сайті закладу. До роботи залучаються учні з 1 по 11 класи, які працюють по мірі можливості, виконуючи кожен свою функцію.
Педагогічний колектив підтримує тісний зв'язок з громадськістю. Співпраця педагогічного колективу та учнів школи з громадськістю спрямована на участь дітей в соціально значущих справах, виховання в дітей шанобливого ставлення до ветеранів, людей похилого віку, прищеплення навичок спілкування з дітьми, що мають обмежені можливості з причин фізичних вад, виховання милосердя.
У школі органами самоврядування  періодично випускаються стінгазети  «Шкільний експрес», «Учком інформує», «Прес-центр».На базі закладу створено молодіжну громадську організацію – велоклуб «ТУРМАЛІН». Основне завдання клубу – організація   активного дозвілля школярів. Клуб «Турмалін» має сезонний характер. Учасники клубу проводять різноманітні змагання, здійснюють  систематичні подорожі по  території рідного краю та всієї України з метою дослідження історії, культури; беруть активну участь у  різноманітних змаганнях, навчаннях з  МНС, поліцією, відпрацьовують навички надання першої долікарської  допомоги, досліджують унікальні географічні об’єкти та історичні  місця(Дендрологічний парк «Веселі  Боковеньки», гранітний  степовий  комплекс «Монастирище»  тощо); проведення різноманітних  «велоквестів», промислових велоекскурсій та велофлешмобів, походів вихідного дня  дозволяє  культивувати  любов до здорового способу життя  у членів  клубу «Турмалін». Саме  фізично і духовно розвинені особистості  здатні до рішучих і практичних дій.
Традиційними у школі є свята першого та останнього дзвінків, свято Матері, зустрічі з ліквідаторами аварії на Чорнобильській АЕС, години пам'яті жертв голодомору та Бабиного Яру, посвята у першокласники, прощання з Букварем, пісенні вернісажі, свято закоханих, гумору, дні самоврядування тощо.
Основним завданням, яке стоїть перед педагогічним колективом, є формування почуття патріотизму, любові до свого народу, його історії, культурних та історичних цінностей. Цьому сприяють такі форми роботи з учнями, як: тематичні лінійки, акції, конкурсні програми, години спілкування, бесіди, родинні свята, анкетування учнів, батьків, зустрічі за "круглим столом", вечори пам'яті, флешмоби тощо.

З року в рік удосконалюється індивідуальна творча лабораторія кожного вчителя, керуючись новими ідеями і знахідками, зростає творчий потенціал педагогічного колективу.











      

       


Немає коментарів:

Дописати коментар